Interim advies onderwijshuisvesting Gemeente Amsterdam

Gemeente Amsterdam
Metafoor heeft de gemeente Amsterdam ondersteund bij vastgoedbeheer. De gemeente Amsterdam beheert haar onroerend goed sinds een paar jaar zo centraal mogelijk bij Gemeentelijk Vastgoed. Daarvoor deed iedere deelgemeente dat afzonderlijk op haar eigen wijze. Wij werkten in het bijzonder voor de portefeuille Onderwijs en daarmee beheerden wij gebouwen die tot de strategische voorraad van de afd. Onderwijshuisvesting behoren. Het leveren van schoolgebouwen Een gemeente heeft de wettelijke plicht een schoolgebouw te leveren als een schoolbestuur daar recht op heeft. Met het krimpen en groeien van de bevolking verschillen de vierkante meters die benodigd zijn voor scholen. Het is niet gewenst om voortdurend gebouwen te kopen en te verkopen. Bovendien is het niet mogelijk om zomaar een groot schoolgebouw te realiseren in het centrum. Verhuur van ruimten in oud-schoolgebouwen Wij zorgden ervoor dat de exploitatie van ieder gebouw positief blijft. Wij deden dat door schoolgebouwen die de gemeente in haar bezit heeft te behouden en ruimten in oud-schoolgebouwen te verhuren aan derden. Deze ruimten worden bijvoorbeeld verhuurd aan kunstenaars, bedrijven en kinderdagverblijven. Tevens stuurden wij de onderhoudstechnici aan en bewaakten we budgettaire ruimte voor de onderhoudswerkzaamheden. Via overlegstructuren met Onderwijshuisvesting bepaalde het team waar wij deel van uit maakten de lengte van contractduren, opzegtermijnen etcetera. Soms is het interessant om flexibel te blijven en niet de hoogste huurprijzen te vragen. Uitbreiding van het takenpakket Uiteindelijk werden de taken van de afdeling uitgebreid met fietsparkeren en sport. Stallingsruimten, sporthallen en zwembaden werden aan het areaal toegevoegd. Verhuur is wellicht een minder belangrijk aspect maar professioneel beheer in budgetten, planning en techniek maakt een groter deel uit van het werk. De nadruk ligt hierbij meer op aansturen, adviseren en overleggen met stakeholders, zowel in- als extern.